Bezpieczna Warszawa

Bezpieczna Warszawa

Z życia Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie

Increase Normal Decrease
share
opublikowano: Wtorek, 12 Września, 2017 - 14:18, mfuhrmann

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie przyjmuje miesięcznie około 100 tysięcy połączeń na numer alarmowy 112. Do najtrudniejszych do obsługi należą zgłoszenia presuicydalne, czyli zgłoszenia poprzedzające próbę samobójczą lub informujące o takiej możliwości.

Z życia Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie

Takich zgłoszeń jest przeszło 250 miesięcznie, co praktycznie znaczy, że nie ma dnia, aby operatorzy Numeru Alarmowego 112 kilka razy nie odebrali takiego połączenia. Osoby zgłaszające w większości wypadków nie chcą lub nie potrafią przekazać operatorom danych pomagających w szybkim i skutecznym jej odnalezieniu. Wielokrotnie są to szczątkowe informacje od rodzin lub znajomych o złym stanie psychicznym bliskiej im osoby bez wskazania miejsca pobytu.

W sierpniu 2016 r. zaniepokojona rodzina poinformowała operatorkę, że ich siostrzenica ma myśli samobójcze i przebywa w okolicach jednego z warszawskich ogródków działkowych. W tym przypadku profesjonalna postawa operatorki, umiejętność pozyskania potrzebnych informacji oraz ścisła współpraca z Policją pomogły w odnalezieniu dziewczyny i zapobiegły tragedii.

Operatorzy za najtrudniejsze uważają rozmowy z osobami zamierzającymi popełnić samobójstwo. W czerwcu tego roku odnotowano 36 takich rozmów, w lipcu 34, a w sierpniu kolejne 24. Rozmowy takie są bardzo trudne dla operatorów i wymagają zebrania szczególnie starannego wywiadu, aby pozyskać informacje dotyczące osoby dzwoniącej i miejsca jej pobytu, tak, aby nie przerwać połączenia i żeby móc na czas powiadomić służby ratownicze. Dialog potrafi trwać nawet godzinę, a zdarzały się rozmowy, których czas przekraczał przeszło 2 godziny zanim służby ratownicze odnalazły  osobę w potrzebie.