Ponad 9 tys. zapytań o działaniach miasta w czasie pandemii koronawirusa wpłynęło od mieszkańców za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115.
Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 to miejska platforma informacyjna czynna przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Działa poprzez kilka kanałów kontaktu: portal, aplikację, telefon i czat. W 19115 można uzyskać informację, zgłosić interwencję lub wolny wniosek, czyli własny pomysł na zmiany w mieście.
Każdego dnia 2000 osób korzysta z 19115, kontaktując się w sprawach związanych z komunikacją miejską, odbiorem odpadów, organizacją pracy urzędu oraz z interwencjami, dzięki którym służby miejskie mogą szybko reagować na nieprawidłowości. Od 1 marca 9 tys. osób (8 tys. za pośrednictwem telefonu) poprzez 19115 zasięgnęło informacji o działaniach miasta w związku z pandemią koronawirusa.
O co pytają mieszkańcy
Mieszkańcy najczęściej zadają pytania w czterech obszarach tematycznych.
Zasady bezpieczeństwa
Podstawa prawna noszenia maseczek
Czy jadąc rowerem powinienem mieć maseczkę?
Zasady bezpieczeństwa w kontekście wprowadzonej żółtej i czerwonej strefy
Od kiedy zostaną wprowadzone nowe obostrzenia?
Ważne kontakty – SANEPID
Czy Staż Miejska może karać mieszkańców mandatem za brak maseczki. Jeśli tak, to na jakiej podstawie (akt prawny).
Punkty wymazowe – gdzie i od kiedy działają
Komunikacja i transport
Zbyt duża liczba pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej
Kto powinien kontrolować liczbę pasażerów?
Czy kierowca może mieć wpływ na liczbę osób w pojeździe
Zablokowane okna w pojazdach, brak możliwości wietrzenia
Interwencje w sprawie skutecznego egzekwowania obostrzeń – więcej kontroli w komunikacji
Czy kierowca powinien nosić maseczkę?
Taksówka posiadająca przegrodę foliową - czy kierowca musi mieć założoną maseczkę, gdy przewozi pasażera?
Pomoc dla seniorów
Kto zrobi zakupy osobie przebywającej na kwarantannie?
Kto wyrzuci śmieci osoby na kwarantannie?
kto wyprowadzi psa osoby znajdującej się na kwarantannie?
Gdzie może odbyć kwarantannę osoba spoza Warszawy, która teraz przebywa w naszym mieście?
Funkcjonowanie urzędów
Jak pracuje urząd w czasie pandemii?
Godziny otwarcia, umawianie się na wizytę, czy można wejść do urzędu
Na wszystkie pytania odpowiedzi znajdują się na stronie warszawa19115.pl.
O koronawirusie w 8 kategoriach
W okresie pandemii szczególnie istotne są sprawy związane z organizacją życia w mieście oraz działania warszawskiego samorządu. Szczegółowe, codziennie aktualizowane informacje znajdują się na portalu Warszawa 19115 w sekcji poświęconej koronawirusowi.
W ośmiu kategoriach zamieszczane są informacje dotyczące: bieżących zmian w mieście, zaleceń dla mieszkańców, opieki zdrowotnej, transportu publicznego, edukacji, kultury i sportu, przedsiębiorców oraz systemów wsparcia, ze szczególnym uwzględnieniem seniorów.
Na bieżąco aktualizowane są informacje dotyczące punktów pobrań, organizacji edukacji w szkołach, przedszkolach i żłobkach, w tym szczegółowych informacji dotyczących zawieszania zajęć w szkołach i przedszkolach. Informujemy m.in. o godzinach otwarcia i zasadach pracy Urzędu, zmianach w komunikacji miejskiej oraz o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej.
Warszawski System Powiadomień z nową kategorią
Ważnym źródłem informacji jest Warszawski System Powiadomień. Specjalnie dla mieszkańców miasta uruchomiona została osobna kategoria informacyjna. Bieżące komunikaty dotyczące spraw związanych z epidemią wysyłane są poprzez sms lub komunikaty push w aplikacji mobilnej Warszawa 19115. Wystarczy zapisać się na powiadomienia poprzez www lub bezpłatną aplikację Warszawa19115. Wybierając kategorię Koronawirus, zapewniamy sobie stały dopływ informacji dotyczących tego obszaru.
W aplikacji Warszawa 19115 mieszkańcy znajdą też inne usługi ułatwiające codzienne życie w mieście, m.in sprawdzą terminy odbioru śmieci pod wskazanym adresem, dowiedzą się jak prawidłowo segregować odpady.