null

Bezpieczny pasażer – lekcja edukacyjna

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Grupa dzieci stoi przed wejściem do autobusu. Obok nich stoi dwóch policjantów.
Jak być bezpiecznym w komunikacji miejskiej – lekcja edukacyjna dla dzieci. | Autor: BBiZK

Bezpieczne zachowanie w komunikacji miejskiej to podstawa! Dlatego też już od najmłodszych lat stawiamy na naukę poprawnego poruszania się transportem publicznym. W ramach zajęć profilaktycznych „Bezpieczny pasażer – lekcja edukacyjna” dzieci ze szkoły podstawowej poznały podstawowe zasady jazdy komunikacją miejską.

12 stycznia br. na Zajezdni Autobusowej MZA „Woronicza” odbyły się kolejne zajęcia z cyklu „Bezpieczny pasażer – lekcja edukacyjna” zorganizowane przez Wydział Prewencji Komendy Stołecznej Policji we współpracy z Biurem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego m. st. Warszawy i będącym w jego strukturze Centrum Powiadamiania Ratunkowego W spotkaniu wzięły udział dwie grupy dzieci z klas drugich szkoły podstawowej.

Bezpieczeństwo w komunikacji

Lekcja odbyła się w miejskim autobusie, który czekał na dzieci na terenie zajezdni. To w nim wysłuchały policjantów, którzy zwrócili uwagę na kilka ważnych zasad podróżowania m.in.:

  • Pierwszeństwo przy autobusie mają zawsze osoby z niego wysiadające. Następnie dopiero wchodzą do niego nowe osoby w kolejności: osoby starsze, osoby z dziećmi i kobiety, a następnie reszta.
  • Podróżując komunikacją, należy zając miejsce siedzące lub trzymać się uchwytów.
  • Należy ustąpić miejsca osobom starszym, z niepełnosprawnościami lub kobietom w ciąży.
  • Podczas stania plecak powinno się trzymać blisko siebie, z przodu – pozwoli to lepiej przypilnować swoje dokumenty i inne kosztowności.
  • W środkach transportu publicznego nie powinno się jeść ani pić.

Numer alarmowy 112

Operatorki z Centrum Powiadamiania Ratunkowego przedstawiły dzieciom, na czym polega ich praca i w jakim przypadku należy dzwonić na numer alarmowy 112. Po tym spotkaniu uczniowie szkoły podstawowej wiedzą, że:

  • Nie należy dzwonić na numer 112 bez potrzeby, dla zabawy – w ten sposób blokuje się linie i osoba, która faktycznie potrzebuje pomocy, nie może jej uzyskać.
  • Centrum Powiadamiania Ratunkowego współpracuje z Policją, Strażą Pożarną oraz z Pogotowiem Ratunkowym.
  • Po połączeniu z operatorem należy podać swoje dane, miejsce przebywania oraz nie rozłączać się do czasu przybycia odpowiednich służb.

Podczas lekcji dzieci zadawały dużo pytań, na które uzyskały szczegółową odpowiedź. Po części edukacyjnej dodatkową atrakcją był przejazd autobusem po terenie zajezdni oraz przez myjnię. Na koniec dzieci mogły wcielić się w rolę policjantów, wsiadając do radiowozu. Pamiątką z zajęć są zawieszki odblaskowe w kształcie telefonu z numerami alarmowymi, które dzieci jeszcze podczas zajęć przypięły do swoich plecaków.

Policjant stoi w autobusie przed dziećmi i rozmawia z nimi o bezpieczeństwie.
Zobacz galerię (8 zdjęć)
Policjant i policjantka prowadzą zajęcia.
Autobus z napisem „Bezpieczny pasażer” na wyświetlaczu.
Grupa dzieci stoi przed radiowozem policyjnym.
Policjant stoi w autobusie przed dziećmi i rozmawia z nimi o bezpieczeństwie.
Operatorzy numeru alarmowego 112 stoją w autobusie przed dziećmi i rozmawiają z nimi o zasadach korzystania z tego numeru.
Operatorzy numeru alarmowego 112 stoją w autobusie przed dziećmi i rozmawiają z nimi o zasadach korzystania z tego numeru.
Grupa dzieci stoi przed radiowozem policyjnym.