null

Bezpieczny senior na Pradze-Północ

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Pracownik Delegatury Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego na spotkaniu z grupą seniorów omawia najnowsze i popularne metody cyberprzestępców do wyłudzenia wrażliwych informacji.

W dniach 16 i 21 czerwca 2021 roku odbyły się spotkania pracowników Delegatury Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Dzielnicy Praga-Północ i funkcjonariusza Komendy Rejonowej Policji Warszawa VI z seniorami z terenu Dzielnicy Praga-Północ.

Głównym tematem rozmów było bezpieczeństwo osób starszych i problematyka oszust w Warszawie.

Funkcjonariusz Policji przedstawił powszechne, tradycyjne metody stosowane przez przestępców, tzw. „metody na wnuczka”, „na policjanta”, z uwzględnieniem stosowania przez nich presji psychicznej i wielu technik manipulacji.

Pracownik Delegatury BBiZK omówił, biorąc pod uwagę obecny wpływ nowoczesnej technologii na życie seniorów, najnowsze i popularne metody cyberprzestępców do wyłudzenia wrażliwych informacji. Uczestnicy spotkania zostali więc zapoznani z takimi technikami jak:

  • phishing – metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (np. danych osobowych, danych logowania do konta bankowego, danych karty kredytowej), zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań,
  • vishing (voice phishing) – wyłudzanie poufnych danych przez telefon,
  • smishing (SMS phishing) – wyłudzanie poufnych danych przez wiadomości SMS.

I choć te nazwy nie brzmią znajomo to techniki, które się pod tymi określeniami kryją już niestety tak. Pandemia przyspieszyła postęp technologiczny, z którego coraz chętniej korzystają także seniorzy. Ogromne ich zainteresowanie tematyką spotkania potwierdziło tylko ich potrzebę wiedzy w tej tematyce.

Phishing przebiega zazwyczaj w ten sposób, że oszuści najpierw wysyłają wiadomość internetową (e-mail), udającą korespondencję z banku czy z innej instytucji z prośbą o pilne zalogowanie się do systemu bankowości internetowej. Podstawiają fałszywą stronę internetową (dołączając ją jako link), która do złudzenia przypomina oryginalną stronę banku. Klient, który zaloguje się na taką stronę przekazuje oszustom login i hasło. Dodatkowo złodzieje proszą właściciela konta o zainstalowanie w telefonie konkretnej aplikacji „antywirus”, która w rzeczywistości jest wirusem komputerowym, śledzącym każdy krok wykonywany przez klienta odczytując także treść SMS-ów.

Przy vishingu złodziej podszywa się telefonicznie pod np. reprezentanta banku, ale zadaje pytania dotyczące poufnych danych np. (loginu i hasła do bankowości internetowej, numeru karty płatniczej. itp.). Tłumaczy np. że hakerzy próbują zaatakować systemy bankowe i należy niezwłocznie przez telefon zmienić dane dostępowe. Inną metodą jest telefoniczna oferta szybkiego kredytu czy atrakcyjnej lokaty.

Przykładem smishingu będzie sytuacja, kiedy np. klient banku dostanie wiadomość SMS-ową, która ma go skłonić do określonej działalności – np. zadzwonić pod wskazany numer telefonu, aby odblokować (po weryfikacji) kartę płatniczą, która rzekomo, z powodu awarii technicznej w banku została zablokowana.

O czym zawsze warto pamiętać?

  1. Nie zapisujmy haseł do bankowości internetowej w łatwo dostępnym miejscu, np. na pulpicie komputera lub ekranie startowym telefonu, ponadto twórzmy silne hasła  (unikając prostych ciągów znaków).
  2. Nie przekazujmy nikomu danych do logowania ani danych kart kredytowych.
  3. Nie przekazujmy karty ani PIN-u nieupoważnionej osobie (np. kelnerowi w restauracji).
  4. Ignorujmy wiadomości internetowe, w których jesteśmy proszeni o podanie danych do logowania i autoryzacji - banki nigdy nie wysyłają do klientów pytań/próśb o podanie poufnych danych lub haseł do logowania, nie proszą o podanie numeru karty, daty jej ważności czy trzycyfrowego numeru CVC/CVV widocznego na odwrocie karty.
  5. Nie otwierajmy wiadomości i dołączonych do nich załączników nieznanego pochodzenia - nie „klikajmy” w linki i nie pobierajmy żadnych aplikacji, jeśli nie znamy nadawcy wiadomości (banki nigdy nie wysyłają żadnych linków w mailach ani SMS-ach, nie wysyłają e-mailem informacji o blokadzie konta, nie proszą o weryfikacje danych z karty na wysłanym do klienta adresie strony, nie proszą o zainstalowanie programu do otwierania wyciągów lub antywirusa na komórce – to oszuści próbują zainfekować nasz sprzęt złośliwym oprogramowaniem).
  6. Nie wchodzimy na stronę internetową banku z linków znajdujących się w treści maila.
  7. Nie używajmy wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania banku, ani zakładek „ulubione”, bo złośliwe oprogramowanie może podmienić adres - najlepiej sami wpisujmy adres banku, a po wpisaniu sprawdźmy, czy nie ma literówki i czy połączenie jest szyfrowane (sprawdźmy czy kłódka w pasku z adresem jest zamknięta, wyświetlmy certyfikat banku i sprawdźmy czy jest wystawiony dla naszego banku).
  8. Nie łączmy się z bankiem za pomocą cudzego komputera czy telefonu, ani za pośrednictwem ogólnodostępnej sieci Wi-Fi (np. w kafejkach internetowych czy na lotnisku) - korzystajmy jedynie z zaufanych sieci bezprzewodowych i komputerów.
  9. Jeśli coś wygląda inaczej niż zwykle, nie logujmy się – w razie wątpliwości skontaktujmy się z naszym bankiem.
  10. Korzystajmy z legalnego i sprawdzonego oprogramowania antywirusowego.
  11. Płaćmy kartą w Internecie tylko w zaufanych sklepach internetowych.
  12. Dokładnie czytajmy regulaminy subskrypcji internetowych, które akceptujemy (czasem pierwszy miesiąc jest za darmo, a za kolejne z karty ściągana jest wysoka opłata).

Na zakończenie spotkania jego uczestnicy dostali broszury informacyjne i ulotki, opracowane przez Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego dotyczące metod, którymi posługują się oszuści oraz sposobów postępowania w przypadku kradzieży i zagubienia dokumentów tożsamości.

. Pracownik Delegatury Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego na spotkaniu z grupą seniorów uszczegóławia informacje zawarte w ulotkach informacyjnych, które otrzymali seniorzy obecni na spotkaniu.
Zobacz galerię (2 zdjęć)
Funkcjonariusz Komendy Rejonowej Policji Warszawa VI na spotkaniu z grupą seniorów opowiada o metodach stosowanych przez przestępców, tj.. „metodach na wnuczka” czy „na policjanta”.