null

EURO2012 – bezpieczeństwo na piątkę

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Konferencja prasowa na temat bezpieczeństwa podczas UEFA EURO2012
R. Motyl. Konferencja prasowa na temat bezpieczeństwa podczas UEFA EURO2012

W stołecznym Ratuszu podsumowano działania miasta i służb odpowiadających za bezpieczeństwo podczas turnieju UEFA EURO 2012. Wszystkie służby zdały egzamin a mieszkańcy i goście czuli się w Warszawie bezpiecznie.

Nam zależało przede wszystkim  na bezpieczeństwie podczas Euro. Mając to na uwadze przygotowywaliśmy się do mistrzostw bardzo starannie. Przeprowadzone podczas turnieju badania wśród kibiców upewniły nas, że zdaliśmy ten egzamin - zarówno ratusz jak i służby. – zaznaczyła Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz - Ponad 90 proc. ankietowanych kibiców zagranicznych poleciłoby swoim znajomym i przyjaciołom, a ponad 70 proc. chce tu znowu przyjechać. Miasto było postrzegane jako czyste, dobrze skomunikowane przede wszystkim bezpieczne. Blisko 80 % z nich nie oceniłaby go tak, gdyby nie czuła się bezpiecznie.

O ogromnym uznaniu dla organizatorów, władz Warszawy i Mazowsza świadczy list od szefa UEFA Michaela Platiniego, który przeczytał na konferencji wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski. „Przyszedł moment by podziękować w imieniu Komitetu Wykonawczego UEFA za perfekcyjną organizację meczów, które zostały rozegrane w Warszawie. Szczególnie chciałbym pogratulować wysokiej, jakości zarządzania bezpieczeństwem w Warszawie jak i wysokiej koordynacji działań”.

W trakcie trwania turnieju w Centrum Bezpieczeństwa przy ul. Młynarskiej funkcjonował Miejsko-Wojewódzki Sztab Operacyjny. W jego skład obok przedstawicieli służb mundurowych wchodziło pięciu koordynatorów odpowiedzialnych za: bezpieczeństwo, transport, służbę zdrowia infrastrukturę i wolontariat. – Kilkakrotnie interwencje sztabu przyczyniły się do przyśpieszenia obsługi zdarzeń w komunikacji drogowej i kolejowej - podkreśliła Ewa Gawor, dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego - Od ekspertów UEFA ds. bezpieczeństwa otrzymaliśmy bardzo wysoką ocenę w zakresie zarządzania przestrzenią miejską, podejmowania decyzji oraz analizowania zagrożeń – dodała E. Gawor.

Przed Strażą Miejską m.st. Warszawy zostały postawione zadania zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego nie tylko w miejscach związanych z turniejem, ale także na terenie całego miasta. Oprócz tego na strażnikach spoczywało wypełnienie m.in. takich obowiązków jak: przewóz osób nietrzeźwych, zapobieganie i eliminacja nielegalnego handlu oraz handlu z naruszeniem prawa UEFA EURO 2012 – przypomniał Komendant Straży Miejskiej Zbigniew Leszczyński – Mimo obecności setek tysięcy turystów i kibiców odnotowano w porównaniu z czerwcem 2011 r. znaczący spadek liczby wykroczeń i czynów zabronionych. – zaznaczył.

Obecny podczas konferencji Maciej Karczyński z Komendy Stołecznej Policji poinformował zebranych, że łącznie w działaniach uczestniczyło blisko 95 tys. policjantów z Warszawy i całego kraju. - Pirotechnicy przeprowadzili 68 kontroli pirotechniczno-radiologicznych. Dopiero dzisiaj możemy powiedzieć, że w dniu otwarcia, czyli 8 czerwca, mieliśmy dwa fałszywe alarmy bombowe. Obaj sprawcy zostali zatrzymani. Nasza praca miała na celu zapewnienie wszystkim bezpieczeństwa – podkreślił inspektor.

Prezydent Warszawy podziękowała warszawskiej policji i straży miejskiej za to, że Euro 2012 zarówno warszawiacy, jak i przyjezdni kibice, będą wspominać jako wspaniałe święto sportu doskonale zorganizowane w przyjaznym i bezpiecznym mieście.

fot. R. Motyl
Zobacz galerię (3 zdjęć)
fot. R. Motyl
fot. R. Motyl