null

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Dyrektor BBiZK oraz wyróżnieni operatorzy 112.
Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Fot. BBiZK

11 lutego obchodziliśmy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Operatorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie w 2021 roku odebrali około miliona połączeń telefonicznych!

W Warszawie w ubiegłym roku pod numer 112 zadzwoniono 1 272 336 razy. Operatorzy zarejestrowali 444 068 zdarzeń z różnych kategorii.

W związku z obchodami Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112, 14 lutego Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Michał Domaradzki wręczył wyróżnienia Prezydenta m.st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego operatorom numerów alarmowych. Jednocześnie zaznaczając jak ważna społecznie, niełatwa i stresująca oraz  związana z ogromną odpowiedzialnością za życie, zdrowie oraz bezpieczeństwo drugiego człowieka jest ich praca.

Według danych z warszawskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego mieszczącego się przy ul. Młynarskiej 43/45, nadal ogromnym problemem są połączenia bezzasadne, które stanowią około 40% wszystkich obsłużonych zgłoszeń. Te połączenia zajmują czas operatorów oraz blokują linie, przez co wydłuża się czas oczekiwania w sytuacji realnego zagrożenia życia lub zdrowia osoby potrzebującej pomocy!

Wymagająca praca Operatorów

Praca w Centrum Powiadamiania Ratunkowego wymaga podzielności uwagi, kreatywności i umiejętności podejmowania szybkich decyzji, od których zależy życie drugiego człowieka. Osoba pracująca jako Operator musi wykazywać się dużym opanowaniem w sytuacjach stresowych, gdyż wiele zgłoszeń jest bardzo trudnych emocjonalnie dla osób zgłaszających. Operator musi wówczas uspokoić osobę zgłaszającą i zadbać o jej bezpieczeństwo oraz udzielić wskazówek co ma ona zrobić do czasu przyjazdu odpowiednich służb. Jednocześnie niezwykle ważne jest również umiejętne pozyskiwanie od osób zgłaszających informacji istotnych oraz umiejętność wybrnięcia z każdej kłopotliwej sytuacji.

System Powiadamiania Ratunkowego

W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Znajdują się one w każdym mieście wojewódzkim. Natomiast w województwie mazowieckim w Radomiu i w Warszawie. Podstawą działania systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie odpowiednich służb, które zajmą się udzielaniem pomocy. W przypadku, gdy osoba poszkodowana nie może uzyskać połączenia z centrum na terenie województwa, w którym się znajduje, wówczas jej połączenie przekazywane jest do innego ośrodka zgodnie z tzw. regułą zastępowalności. W takiej sytuacji operator ustala lokalizację zdarzenia i przekazuje informację do odpowiednich służb.

Historia numeru 112

Początki tej linii sięgają 1991 roku, kiedy to rozpoczęło się jego wdrażanie. Od 2008 roku jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie Unii Europejskiej. Połączenia z tym numerem są bezpłatne.

Dyrektor BBiZK wręcza wyróżnienia operatorom 112.
Zobacz galerię (5 zdjęć)
Dyrektor BBiZK wręcza wyróżnienia operatorom 112.
Dyrektor BBiZK wręcza wyróżnienia operatorom 112.
Dyrektor BBiZK oraz wyróżnieni operatorzy 112.
Dyrektor BBiZK wręcza wyróżnienia operatorom 112.