null

Na Ochocie o bezpieczeństwie w przedszkolu

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Pracownik Delegatury Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego prezentuje w ręce książeczkę „Bezpieczne dzieci” - pomoc dydaktyczną podczas zajęć z maluchami siedzącymi na podłodze.
Autor: KSP

Przedstawiciele ochockiej delegatury Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego wspólnie z Komendą Rejonową Policji Warszawa III, przeprowadzili z dziećmi z przedszkola Piccolo Leonardo zajęcia poświęcone bezpieczeństwu najmłodszych mieszkańców stolicy.

Jak co roku we wrześniu pracownicy delegatury Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Dzielnicy Ochota oraz Komendy Rejonowej Policji Warszawa III odwiedzają placówki przedszkole oraz klasy I-III w szkołach podstawowych i rozmawiają z dziećmi o bezpieczeństwie w ruchu drogowym.

Główny akcent podczas zajęć z najmłodszymi kładziony jest na prawidłowe zachowanie w rejonie przejść dla pieszych. Zasady prawidłowego i bezpiecznego pokonywania drogi do szkoły i przedszkola są niezwykle ważne, aby dzieci mogły poruszać się po drogach, zarówno w towarzystwie dorosłych, jak i samodzielnie. Łącznie w zajęciach wzięło udział około 40 przedszkolaków z czterech grup.

Podczas zajęć przypomniano dzieciom, jak bezpiecznie pokonywać przejścia dla pieszych. Jednym z głównych celów takich ćwiczeń jest wypracowanie u dzieci nawyku sprawdzania za każdym razem, czy mogą bezpiecznie wejść na jezdnie, niezależnie czy przejście wyposażone jest w sygnalizację świetlną, czy też nie jest.

Równie ważnym elementem zajęć było ćwiczenie, pomagające dzieciom zapamiętać numer alarmowy 112. Wykorzystano do tego metodę „usta, nos, oczy”. Dzieli wskazywały palcem po kolei na usta (1), nos (1) i oczy (2). Ta metoda skojarzeniowa jest bardzo skuteczna, zwłaszcza w sytuacji stresowej, gdyż nawet dorosłym zdarza się zapomnieć numeru alarmowego.

Podczas spotkania przeprowadzono także „eksperyment”, polegający na oświetleniu kamizelki odblaskowej latarką, po wcześniejszym zgaszeniu świateł w sali. „Świecąca” kamizelka zrobiła na przedszkolakach bardzo duże wrażenie. Następnie omówiono z dziećmi, jak ważne jest noszenie odblasków, zarówno tych wmontowanych na stałe w buty, ubranie, czy plecak, jak i tych dopinanych. Dzieci doskonale wiedziały, ze osoba z odblaskiem jest lepiej widoczna, co zwiększa jej bezpieczeństwo przy gorszej widoczności.

Na zakończenie przedszkolaki otrzymały kolorowanki „Bezpieczne dzieci”. Książeczka przedstawia różne sytuacje, w których znajdują się dzieci. Część z nich pokazuje prawidłowo zachowania dzieci, inne zaś takie, które są niebezpieczne. Podczas kolejnych zajęć poświęconych bezpieczeństwu poszczególne obrazki będą szczegółowo omawiane z dziećmi.

„Bezpieczne dzieci” stanowią materiał pomocniczy do omawiania sytuacji związanych z bezpieczeństwem małego dziecka i są od lat chętnie wykorzystywane przez nauczycieli podczas zajęć.

Grupa dzieci wita się z policjantka w kamizelce odblaskowej.
Zobacz galerię (5 zdjęć)
Pracownik delegatury Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego omawia z dziećmi niebezpieczne sytuacje, na podstawie grafik, które trzyma w ręce.
Policjantka w kamizelce odblaskowej z napisem policja, ćwiczy z przedszkolakami prawidłowe odczytywanie znaków z sygnalizatora świetlnego. W tle grupa dzieci siedząca na podłodze.
Grupa dzieci ćwiczy bezpieczne przechodzenie przez przejście dla pieszych - matę w czarno-białe pasy ułożoną na podłodze klasy.
Z lewej strony umundurowana policjantka, a z prawej chłopiec w policyjnej kamizelce odblaskowej i czapce z daszkiem.