null

Szkolenie ochockich pracowników socjalnych

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Szkolenie ochockich pracowników socjalnych
Szkolenie ochockich pracowników socjalnych

W siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Dzielnicy Ochota odbyło się szkolenie pracowników socjalnych zorganizowane przez Delegaturę Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Dzielnicy Ochota. W spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele Komendy Rejonowej Policji Warszawa III.

Szkolenie skierowane było do wszystkich pracowników socjalnych ochockiego OPS, szczególnie do tych, którzy opiekują się osobami starszymi. Celem spotkania było zapoznanie ich z najnowszymi metodami oszukiwania seniorów, aby podczas wykonywania swoich codziennych obowiązków, w kontaktach ze swoimi podopiecznymi, przekazywali im informacje o zagrożeniach.

Osoby starsze, mające opiekunów przydzielanych przez OPS, przeważnie ze względu na swój wiek lub stan zdrowia nie mają dostępu do aktualnej wiedzy, informacji, a także materiałów informacyjnych w tym zakresie. Dlatego mogą być szczególnie narażone na działania różnego typu oszustów. Często pracownik socjalny jest jedyną osobą utrzymującą bieżący kontakt z osobami starszymi, dlatego też jego wiedza i wrażliwość w powyższym zakresie jest tak istotna.

W ramach realizacji kampanii współtworzonej przez Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz Komendę Stołeczną Policji „Babciu to nie Twój wnuczek…”, w trakcie przedmiotowego szkolenia zapoznano pracowników OPS ze schematami działań oszustów podszywających się pod członka rodziny seniora, funkcjonariuszy publicznych i przedstawicieli innych profesji budzących zaufanie społeczne. Urozmaiceniem treści było zaprezentowanie przez funkcjonariuszy Policji przypadków z życia wziętych, które odnotowano na Ochocie oraz krótkiego filmu o tej tematyce. Dodatkowo przypomniano, że obecnie seniorzy narażeni są na szereg innych zagrożeń i muszą zachowywać szczególną czujność podczas prowadzenia rozmów telefonicznych, gdyż mogą zostać ofiarami naciągaczy, sprzedających różnego rodzaju pakiety, sprzęty para-medyczne i inne przedmioty, czy chociażby oferujących obniżenie abonamentów. Przypomniano również, aby uwrażliwić seniorów na zachowanie szczególnej ostrożności przy wpuszczaniu do mieszkań obcych osób, które najczęściej podszywają się pod fachowców lub osoby potrzebujące pilnie pomocy, ewentualnie oferujące taką pomoc. Sposobów oszukiwania osób starszych jest wiele. Wszystkie jednak bazują na manipulacji poprzez poddawanie seniora silnej presji, budowanie poczucia zależności oraz osaczenie, bez pozostawienia możliwości zastanowienia się nad zaistniałą sytuacją.

Pracownikom OPS przekazano zawieszki odblaskowe i zakładki do książek z instrukcją udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, ufundowane przez BBiZK oraz materiały informacyjne o omawianych podczas szkolenia treściach, aby łatwiej im było usystematyzować i utrwalić przekazaną wiedzę, a następnie w rozmowie z podopiecznymi przekazać najważniejsze treści.

Szkolenie ochockich pracowników socjalnych
Zobacz galerię (2 zdjęć)
Szkolenie ochockich pracowników socjalnych