null

Z życia Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Codzienność operatorów numerów alarmowych to setki odebranych połączeń, pozornie czasem podobnych do siebie. Jednak każde odebrane połączenie jest traktowane ze szczególną uwagą, ponieważ najmniejszy szczegół ma wpływ na dalszy sposób postępowania.

Operatorzy uczą się ciągle od siebie i mają w pamięci, że choć zgłoszenia się powtarzają, to jednak każde zgłoszenie jest inne. Tak też było w przypadku dwóch połączeń mających miejsce na przełomie sierpnia i września tego roku.

Operator Paweł - odbierając połączenie usłyszał niewyraźne dźwięki, z trudem wypowiadane słowa. Przypomina to jedną z wcześniej opisywanych już sytuacji, gdy zgłaszający miał trudności z mówieniem i potrzebował pilnej pomocy. Dzięki doświadczeniu wiedział, jak pomóc osobie zgłaszającej w przekazaniu informacji. Poprzez krótkie pytania uzyskał informację, że osoba zgłaszająca ma problemy z krtanią, ale nie potrzebuje pomocy medycznej. W związku z sytuacją, w której była osoba zgłaszająca, niezbędna byłą pomoc patrolu Policji.  

Aby móc skutecznie udzielić pomocy osobom dzwoniącym na numer alarmowy 112, operatorzy bardzo często muszą wykazywać się kreatywnością i pomysłowością. Operatorka Iwona podczas swego dyżuru odebrała połączenie od zaniepokojonej osoby zgłaszającej obawiającej się o bezpieczeństwo swojej siostry. Z uzyskanego wywiadu dowiedziała się, że jej siostra może przebywać w towarzystwie niebezpiecznego mężczyzny.

Iwona uzyskała od zgłaszającej numer kontaktowy do kobiety i nawiązała z nią połączenie. Siostra ww. była przestraszona, ale powtarzała, że nic się nie dzieje i nie oczekuje pomocy. Operatorka zapytała, czy mówi tak, ponieważ jest zagrożona. Kobieta potwierdziła. Iwona poinformowała ją, że przekaże zgłoszenie Policji oraz że zostanie jej udzielona pomoc.

Te dwa przykłady są jednymi z wielu sytuacji, z którymi, na co dzień mają do czynienia operatorzy numerów alarmowych. Muszą oni nie tylko wykazywać się wiedzą z zakresu udzielania pierwszej pomocy, czy zebrania niezbędnych informacji. W tej pracy równie ważna jest dociekliwość i umiejętność dostosowania się do danej sytuacji, szczególnie, gdy osoba zgłaszająca nie może lub nie chce przekazać potrzebnych informacji.