null

Z życia Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Z życia Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie
Z życia Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie

Przyjmowanie przez operatora numeru alarmowego 112 telefonu dotyczącego pożaru wymaga większego zakresu danych, niezbędnych do przyjęcia zgłoszenia niż przy innym zdarzeniu.

Na początku marca zgłoszenie dotyczące zagrożenia pożarowego odebrał operator Michał. Zgłaszający mężczyzna poinformował, że z mieszkania sąsiada wydobywa się dym. Zgłaszający nie wiedział, czy wewnątrz mieszkania znajdowały się jakieś osoby. Michał musiał zadać kilka dodatkowych pytań. Oprócz ustalenia dokładnej lokalizacji, spytał się m.in. o możliwość podjazdu pod budynek dużego wozu strażackiego i liczbę kondygnacji budynku, w którym wybuchł pożar.

Takiemu zgłoszeniu zazwyczaj towarzyszy stres i zdenerwowanie u osoby zgłaszającej oraz działanie pod presją czasu ze strony operatora. Michał musiał „na odległość” obniżyć poziom emocji u zgłaszającego i profesjonalnie udzielić instruktażu dotyczącego zachowania się osób na miejscu zdarzenia.

W przypadku pożaru ważne jest, aby szybko reagować. Gdy wyczujemy zapach spalenizny, dymu lub innej substancji, który wyda się nam nietypowa, warto poinformować o tym służby wybierając numer alarmowy 112. Jeżeli jednak uznamy, że nasze życie i zdrowie może być zagrożone, musimy bezwzględnie najpierw ewakuować siebie i innych w bezpieczne miejsce, a dopiero później powiadomić służby.