Program zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli m.st. Warszawy na lata 2016 – 2021 pn. „Bezpieczna Warszawa” jest powiatowa strategią bezpieczeństwa przygotowaną przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku m. st. Warszawy (art. 38a ust. 2, ustawy o samorządzie powiatowym Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 i 1890).
Program zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli m.st. Warszawy na lata 2016 – 2021 pn. „Bezpieczna Warszawa” uchwalony został przez Radę m.st. Warszawy (Uchwała Nr XXV/640/2016 z dnia 17 marca 2016 r.).
Celem programu jest:
1) poprawa poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie m.st. Warszawy poprzez ograniczenie liczby przestępstw i wykroczeń, szczególnie uciążliwych dla mieszkańców,
2) wzrost zaufania społecznego do władz Miasta, Policji, innych służb i instytucji działających na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego,
3) wzrost poczucia bezpieczeństwa osób przebywających w miejscach publicznych i w miejscu swojego zamieszkania,
4) poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
5) wzrost bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowo – wychowawczych oraz osób starszych,
6) przeciwdziałanie patologiom społecznym, tj. alkoholizmowi, narkomanii, przemocy domowej,
7) poprawa bezpieczeństwa pożarowego miejsc i obiektów na terenie Warszawy, w tym szczególnie miejsc i obiektów użyteczności publicznej,
8) kształtowanie w społeczeństwie współodpowiedzialności za stan bezpieczeństwa,
9) kreowanie właściwych zachowań i zwiększanie wiedzy mieszkańców na temat bezpiecznych zachowań w życiu codziennym.
Główne obszary planowanych działań programowych to:
Program stanowi propozycję współdziałania wszystkich możliwych podmiotów - służb, instytucji, inspekcji, organizacji oraz mieszkańców Warszawy na rzecz bezpieczeństwa w naszym mieście, w oparciu o opracowane poszczególne projekty (programy) działań profilaktycznych lub interwencyjnych.
Realizatorami programu są:
Czynnikami umożliwiającymi monitorowanie i ocenę stanu realizacji Programu będzie m.in. analiza stanu bezpieczeństwa, wykonywana w oparciu o informacje na temat:
1) liczby przestępstw i wykroczeń – dane statystyczne Policji i Straży Miejskiej m.st. Warszawy,
2) postrzegania stanu bezpieczeństwa przez mieszkańców Warszawy – dane uzyskane na podstawie badań Barometru Warszawskiego,
3) postrzegania przez mieszkańców działań Policji i Straży Miejskiej m.st. Warszawy – na podstawie opinii i różnych innych badań oraz opracowań naukowych,
4) rozwoju nowoczesnych rozwiązań technicznych wykorzystywanych na rzecz bezpieczeństwa (m.in. wspomagania informatycznego systemu zarządzania ZSKiR),
5) zmian w infrastrukturze miejskiej wpływających na tworzenie bezpiecznych przestrzeni publicznych oraz bieżąca ocena działań wynikająca z informacji wpływających do Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz Miejskiego Centrum Kontaktu 19115.
Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy przedstawiać będzie informacje na temat realizacji Programu na posiedzeniach Komisji Bezpieczeństwa i Porządku m.st. Warszawy oraz sporządzane będą dla Przewodniczącego Rady m.st. Warszawy oraz Przewodniczącego ww. Komisji roczne sprawozdania na temat realizacji Programu oraz ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w Warszawie za każdy miniony rok kalendarzowy.